maandag 23 april 2012

Gisteren, vandaag en eeuwigheid (Hebreeën 13:8)

Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!
(Hebreeën 13:8)

Toen ik deze tekst las kwamen er ineens allemaal vragen in mijn hoofd. En ze lieten mij niet los. Daarom bij deze tekst uit de Bijbel een blogje. Want wat mij vooral bezighoudt is de vraag: 'Hoe zie jij God?'
Laat ik hem maar gewoon stellen, hoe zie jij God? Wat voor gedachte, gevoel of beeld heb jij van Hem? Ik kan mij namelijk twee uitersten voorstellen, twee uitersten waartussen ik zelf regelmatig balanceer. Of ik ben helemaal vol van God, bij wijze van spreken kan Hij niet meer stuk bij mij. Aan de andere kant ken ik de momenten dat ik enorm twijfel aan God. Is Hij er wel voor mij? Doet Hij echt wat Hij mij beloofd heeft? Bestaat God überhaupt wel? Het zijn maar een paar vragen van een heleboel, die weleens door mij hoofd gaan dan. Ik merk dat ik moeite heb om een middenweg te vinden. Of beter gezegd: om mijn twijfels weg te krijgen. Want er gebeurd soms zo veel en dan zijn de vraagtekens zou tevoorschijn getoverd. 
Wat heeft dit nu te maken met wat hierboven staat? Nou, als jij een bepaald beeld van iemand hebt door iets wat ooit gebeurd is, kan het zijn dat dat niet al te positief is. Het kan zijn dat je die persoon niet vertrouwd. Als dat nou ook het geval is met het geloof, met God, met Jezus, dan kan je moeite hebben om te geloven. En dan staat er ook nog eens zo'n tekst in de Bijbel. Kort gezegd staat er dit: Jezus Christus blijft altijd dezelfde. Fijn, als je niet zo'n goed beeld hebt. Hoe kan je Hem dan vertrouwen? 
Ik weet niet welk beeld jou hebt en hoe dat gekomen is. Maar ik wil je graag op een beeld wijzen dat mij door het leven sleept, als het goed gaat, maar vooral als ik het niet meer weet. 
Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
(Romeinen 5:8)
Dat is een beeld dat in mijn geheugen gegrift staat. Jezus is voor mij gestorven. Daardoor liet God zijn oneindige liefde zien. Stiekem borrelen er tranen in mij op. Het betekend echt veel voor mij. Hij overwon de dood, voor mij en voor jou en daardoor mogen wij onze handen vouwen en alles bij Hem leggen. Dat betekend Jezus voor mij. En die betekenis blijft. Gisteren was die betekenis er. Vandaag was Hij er ook. En morgen zal Hij er ook zijn. Liefde was het, liefde is het en liefde zal het zijn. 
Als je niet meer weet wat Jezus voor jou betekend, kijk dan naar het kruis, laat tot je doordringen wat daar gebeurd is. Zoveel pijn en verdriet, maar vooral intense liefde van Hem. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten