woensdag 4 april 2012

Machtig - stille tijd - Pasen


Kijk omhoog naar de hemel! Wie maakte al deze sterren? 
Als een herder die zijn schapen leidt, ze bij hun namen roept en telt om te zien of er niet één verdwaald is, zo gaat God om met de sterren en planeten! 
Waarom zegt u dan, Jakob, en overlegt u, Israël: 
‘De HERE let niet op mij en komt niet op voor mijn recht’?

Begrijpt u het dan nog niet? Weet u nu nog niet dat de eeuwige God, 
de schepper van de verste uithoeken van de aarde, nooit moe of lusteloos wordt? 
Niemand kan de diepten van zijn begrip peilen. 
Machtelozen en vermoeiden maakt Hij sterk, de zwakken geeft Hij kracht.
(Jesaja 40:26-29)

Om heel eerlijk te zijn, ik ben moe.. Mijn energie is op. Er zijn tijden dat je het gevoel hebt dat je geleefd wordt, dat iedereen aan je loopt te trekken en je niet aan jezelf toe komt. Ik ben dan niet zo'n type die dan haar grenzen aan geeft. Het gevolg is dat ik dan na een tijdje helemaal op ben. Nergens meer puf voor heb. Ik heb dan vaak het gevoel of iedereen nog meer loopt te zeuren en mijn lontje steeds korter wordt. 
Gelukkig, denk ik dan, is God geen mens. Wat zou Hij mij en ons spuugzat worden! We klagen een heleboel af, het is nooit goed! We doen alles verkeerd en dan ook maar steeds weer om vergeving vragen. Ik snap niet hoe God dat vol kan houden! Misschien is dat ook maar beter, zoals Jesaja schrijft: 'Niemand kan de diepten van zijn begrip peilen'. Gods begrip is oneindig groot. Mensen snappen soms niet wat er in je leeft, ze doen hun uiterste best maar eigenlijk weten ze het niet. God weet precies wat ik doormaak en wat ik nodig heb. 
Ik twijfel wel eens of God het echt allemaal weet. Maar als ik dan op een heldere avond naar de hemel kijk, of 's ochtends vroeg de zonsopgang zie dan weet ik weer hoe machtig God is. 
De vergelijking die Jesaja noemt is ook al zo mooi, ik voeg er verder niet aan toe. Ik laat mij leiden door Hem, die precies weet wat ik nodig heb en die geeft waar ik behoeft aan heb! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten