dinsdag 18 oktober 2011

Job

Vanavond heb ik mij voorgenomen om elke avond uit de Bijbel te lezen. De laatste tijd kwam de klad er in, dus ik wil het weer oppakken! Vaak lees ik een stukje die ik dan toevallig tegenkom, maar nu wil ik een gedeelte uit de Bijbel lezen. Een best pittig stukje: Job.

Job.. Een rijke man uit het Oosten. Niet zomaar een man, hij was eerlijk, rechtvaardig en trouw in de dienst met God. Niet iemand waarbij je een erge straf zou verwachten.
Job weet niet wat er in de hemel zich afspeelt, tussen God en de duivel. Hij weet niet wat er over zijn lot wordt besloten(en maar goed ook). Allereerst dacht ik: God, waarom laat je dit doen? U hebt alle macht? Uw kind, zo ruïneren? En toen las ik dit: 'Goed met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.' Wauw! God weet echt wel wat Hij doet. Hij weet dat bezit niet het belangrijkste bezit is. Dat denkt de duivel namelijk wel, dat Job zo gelovig is omdat hij rijk is. En tegelijk denkt God ook om Zijn kind. Hij wilt niet dat de duivel aan Zijn kostbaarste bezit komt, Zijn kind.
En dan vind ik de reactie van Job ook zo bijzonder. Hij wordt niet woedend, zoals ik wel zou worden en ook al eens ben geworden. Hij weet diep in zijn hart dat alles hier op aarde in bruikleen is.
Wat kunnen wij daar veel van leren! Om in eerste instantie rustig te blijven en bovenal op Hem te vertrouwen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten