maandag 25 februari 2013

Be kind - dag 16

Een dienaar van de Heer moet geen ruzie maken, 
maar voor iedereen vriendelijk zijn; 
hij moet een goede leraar zijn en een verdraagzaam mens.
{2 Timoteüs 2:24}

Oei, als ik mijzelf afvraag hoe vriendelijk ik vandaag was dan kan ik toch wel een paar momenten bedenken dat ik beter anders had kunnen reageren of doen. 
Maar wat betekend vriendelijk zijn nou echt? Googlen levert het volgende resultaat op:
* hulpvaardig
* met zorg en aandacht voor anderen
* aardig
* lief
* aangenaam
* beleefd
* eerlijk
Be Kind.Als ik dit zo lees is het niet zomaar een woord. Er zit veel meer in dan ik dacht. Het is niet alleen lachen naar iemand die voorbij loopt. Nu ik het zo lees met de tekst uit de Bijbel dan voel ik mij een voorbeeld. Een voorbeeld om iets af te spiegelen van wat Jezus mij geleerd heeft. 
Want Jezus was hulpvaardig. 
Hij had voor veel mensen aandacht en hij zorgde op zijn manier voor ze. 
Hij was aardig, maar daarin wel eerlijk. Verward dat niet met elkaar. Hij zegt wel eens dingen die mensen niet willen horen, dat betekend niet dat hij niet meer aardig is. 
En wat een liefde heeft hij getoond aan ons. Hij stierf aan het kruis voor onze zonden. 
Als ik de verhalen over Jezus lees was het een man die een aangename persoonlijkheid had. Vol liefde en goedheid. Zelfs tegen de mensen die hem bespuwde en verafschuwde, hij bleef beleefd tegen hen. 
Wauw, wat een vriendelijkheid! Hij hield van alles mensen, van zijn eigen broers en zussen, maar zelfs van de farizeeën. Ik vind dat zo wonderlijk. Want wat heb ik een moeite soms met sommige mensen. Omdat ze iets gezegd hebben of gedaan waar ik het helemaal niet mee eens ben. De pijn daarvan komt tussen mensen in te staan. In plaats van in alle eerlijkheid het zeggen, uit liefde voor je medemens. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten