zondag 17 februari 2013

Wie is jouw vriend? - dag 8

Vandaag is de 2e lijdenszondag. Make A Difference heeft deze week allemaal acties met vrienden. De actie voor vandaag is dan ook: Bid voor elke van je vrienden apart. Wauw, toen ik dat las kreeg ik kippenvel. Wat zou het mooi zijn als iedereen voor zijn of haar vrienden bidt vanavond!
Maar waarom zijn vrienden zo belangrijk en wat zegt de Bijbel daarover?

* David en Jonathan
Een heel belangrijk kenmerk van de vriendschap tussen David en Jonathan is dat ze voor elkaar kiezen. En dat was zeker niet gemakkelijk. Saul, de vader van Jonathan, haatte David. Kiezen voor David betekende voor Jonathan kiezen tegen zijn vader. Kiezen voor een vriendschap betekent soms dat anderen je zullen veroordelen en verwerpen. Wat bijzonder dat Jonathan kiest voor een vriendschap met David. Jonathan was immers de zoon van de koning en David was een simpele schaapherder. Vriendschap kijkt niet naar uiterlijke dingen, maar ziet het innerlijk.
Er is nog een heel merkwaardig kenmerk aan de vriendschap tussen Jonathan en David. Jonathan wist diep in zijn hart, dat God David had uitgekozen om koning van Israël te worden. Voor Jonathan moet dit niet gemakkelijk zijn geweest omdat hij als oudste zoon van de koning normaal de opvolger van zijn vader zou zijn. Maar Jonathan kiest niet voor zijn eigen belang, alhoewel hij de kroonprins is, hij kiest ervoor om zijn vriend David te helpen en te beschermen tegen de haat van zijn vader. (http://jesusinsite.wordpress.com/bijbelstudies/studie-per-thema/vriendschap/) 

* Job
Ik vind zelf het verhaal van Job maar ingewikkeld. Hij moet een vreselijke weg gaan en dan heb je ook de vrienden nog. Job is heel opstandig tegen zijn vrienden, hij is het totaal niet eens! Hij zegt dan ook dat ze beter kunnen zwijgen. 
Volgens mij heeft Job uiteindelijk wel wat gehad aan zijn vrienden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien dat iemand daarbij kan helpen?

* Daniël 
Ook dat is zo'n bijzonder verhaal waarin ik mij eigenlijk nog eens wil verdiepen. Daniël en zijn vrienden hebben heel wat confrontaties met koning Nebukadnessar. Dat moet niet makkelijk zijn geweest. Toch blijven ze de Heer trouw. 

* de man en de vrienden
Misschien ken je het verhaal wel van de man die niet kon lopen en die door zijn vrienden bij Jezus wordt gebracht. Wat een vriendendienst! Ze hebben een hart voor hem, ze willen dat hij ook kan lopen en niet weerhoud hen ervan om hem bij Jezus te krijgen! 
friends
Dit zijn zo vier voorbeelden van verhalen uit de Bijbel over vrienden en er zijn er nog meer. Het mooie aan deze vier verhalen is de standvastigheid van die vriendschappen. Ze gaan er met elkaar helemaal voor. Ze laten elkaar niet in de steek en vertrouwen daarbij op God. Ik denk dat dat ook een mooie basis is voor een vriendschap. Gefundeerd op God. 
Het mooie is dat Jezus ons ook zijn vrienden noemt. Wij mogen vriend zijn van Hem die Zijn leven aan ons gaf. Wil jij dat wel? Of is dat teveel eer? En wat leert Jezus ons over vrienden? Hoe is Hij jouw vriend? Wie ervaar jij als vriend? Ik ga daar van de week maar eens over na denken. En ik ken jullie misschien niet, weet ik niet dat jij dit leest, ook voor jou zal ik bidden, als "onbekende" vriend. 

Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. 
Blijf in mijn liefde: je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, 
zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 
Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 
Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 
Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 
Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 
Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; 
vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, 
aan jullie bekendgemaakt heb. 
Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, 
en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. 
Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 
Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.
{Johannes 15:9-17}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten