dinsdag 12 februari 2013

Op wie wil jij lijken? - Dag 3


Geloven is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt, 
ervan overtuigd zijn dat wat je niet ziet, toch bestaat.  
Om hun geloof werden de mensen uit oude tijden met ere vermeld.
Door ons geloof weten wij dat het heelal gemaakt is door het woord van God 
en dat het zichtbare ontstaan is uit het onzichtbare.
Door zijn geloof heeft Abel God een offer gebracht dat beter was dan dat van Kaïn. 
Om zijn geloof verklaarde God hem rechtvaardig en aanvaardde hij zijn gaven. 
Door zijn geloof blijft Abel spreken, ook na zijn dood. 
Door zijn geloof werd Henoch in de hemel opgenomen 
en bleef de dood hem bespaard: hij was er niet meer, want God had hem weggenomen. 
De Schrift getuigt dat hij, voor hij werd weggenomen, leefde zoals God het graag ziet. 
En zonder geloof is dat onmogelijk. 
Wie God wil naderen moet geloven dat hij bestaat en dat hij beloont wie hem zoeken.
Door zijn geloof begreep Noach Gods waarschuwing 
voor gebeurtenissen die nog niet te voorzien waren. 
Gehoorzaam bouwde hij een ark waarin hij en zijn gezin werden gered. 
Hierdoor heeft hij de wereld veroordeeld en zelf gerechtigheid verkregen die voortkomt uit het geloof.
Door zijn geloof gaf Abraham gehoor aan de oproep van God, 
en trok hij weg naar een land dat God voor hem en zijn nageslacht bestemd had. 
Hij trok weg zonder te weten waarheen. 
Door zijn geloof leefde hij als vreemdeling in het land dat hem beloofd was. 
Hij woonde er in tenten, evenals Isaak en Jakob, die dezelfde belofte gekregen hadden. 
Want hij zag uit naar de stad met de hechte fundamenten, 
de stad waarvan God de ontwerper en de bouwmeester is. 
Door haar geloof heeft Sara, die onvruchtbaar was, 
de kracht gekregen om zwanger te worden, ondanks haar hoge leeftijd. 
Zij geloofde dat God zijn woord zou houden. 
Daarom ook is één man, en nog wel iemand wiens levenskrachten waren uitgeblust, 
de vader van een nageslacht geworden dat zo talrijk is als de sterren aan de hemel e
n zo ontelbaar als de zandkorrels aan het strand van de zee.
In geloof zijn zij allen gestorven, zonder te krijgen wat God hun beloofd had. 
Maar uit de verte hebben ze het gezien en begroet. 
Ze zijn ervoor uitgekomen, dat ze op aarde vreemdelingen waren, tijdelijke bewoners.
{Hebreeën 11:1-13}

Vanochtend las ik dit stuk uit de Bijbel en net las ik het weer. In dertien verzen staat zoveel! Ik heb wel eens het gevoel alsof God het werkelijk voorleest aan mij. Zo indringend. Dat komt denk ik ook met welke gedachte ik deze tekst las. Ik zou zeggen, lees het nog een keer en bedenk op wie jij zou willen lijken.
Ik weet nog op welke juf ik wilde lijken, zij heeft zoveel indruk op mij gemaakt. En later ook, kwamen er mensen in mijn leven die iets in zich hadden wat ik ook graag zou willen hebben. Een hechte band met God, vol vertrouwen. Ik durf te zeggen dat de band met God de laatste jaren steeds sterker is geworden. En dat heeft ervoor gezorgd dat ik graag op Jezus wil lijken. Steeds als ik dat zeg of schrijf besef ik ook wat voor onmogelijke taak dat is. Daarom vind ik dit stuk uit de Bijbel zo geweldig mooi. God geeft ons voorbeelden, mensen met dilemma's die wij kennen. Wat ook zo in ons dagelijks leven zou kunnen spelen.
* Wie kent de rivaliteit in het gezin niet? Eentje moet en zal de beste zijn. Maakt het voor God verschil of je de beste, de oudste, de knapste of wat dan ook bent? Nee! Het gaat om je geloof. (Abel)
* Henoch, wat heb ik een respect voor die man. In de Bijbel staat dat hij wandelde met God en dat is iets unieks.
* Noach kreeg een belachelijke opdracht. Een enorme boot bouwen, terwijl er nog geen eens zoveel water was. Ik zou God voor gek verklaren. Ik twijfel of ik het wel serieus zou hebben genomen. Maar Noach, hij bouwde en luisterde naar God. Hij vertrouwde op God en wist dat God hem niet zomaar deze opdracht had gegeven.
* Wat moet het moeilijk zijn geweest voor Abraham. Om te vertrekken van de plek waar je zoveel tijd heeft geleefd. Om alles achter te laten en niet terug te kijken(denk aan de vrouw van Lot, die dat niet kon). Daarnaast kreeg hij nog een geweldige belofte van God. Een enorm nageslacht, terwijl hij en zijn vrouw geen kinderen konden krijgen. Door zijn geloof wist hij en mocht hij zeker weten dat God een plan had.
Max Lucado* Sara moet een enorm verdriet hebben gehad dat zij geen kinderen kon krijgen. Ik denk dat kinderen krijgen voor veel mensen wel een stukje status geeft. Ziet God jou voor minder aan als jij als vrouw geen kind hebt gekregen?

Op wie van deze vijf zou jij willen lijken? En wat zorgt dat je zo graag op hem of haar wilt lijken?
Ook jij hebt dit leven in geloof zoveel te bieden! Luister naar Gods stem, soms fluisteringen, soms geroep. Kijk waar jij het verschil kan maken en vruchten van God voor kunt brengen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten