woensdag 27 februari 2013

God geeft een antwoord - dag 18


God is de meerdere van de mens.
Waarom beschuldig je hem,
zeg je: “Hij antwoordt niet, als iemand tot hem spreekt”?
God antwoordt wel, op meer dan één manier,
alleen merkt de mens het niet op.
Job 33

Je smeekt God om een antwoord, wilt weten waar het heen moet met je leven, welke keuze je moet maken. Het blijft stil, eindeloos stil. Het lijkt wel of het antwoord uitblijft. 
Het lijkt, inderdaad het lijkt. Maar Gods stilte kan ook een antwoord zijn. En wat als je het antwoord van God niet ziet of hoort? Niet wil zien of niet wil horen? Tja, das moeilijk. Ik weet hoe het is als je op een bepaald antwoord wacht en het niet krijgt, terwijl HET antwoord je in de oren wordt geschreeuwd. Maar ik was hardleers en wilde het niet horen want ik dacht dat ik het wel beter wist en een betere oplossing had. En iets in mij weerhield mij om met dat antwoord aan de slag te gaan. Toch bleef ik eraan vast houden. Een giller toch? Ik moet er eigenlijk wel om lachen, hoe hard en moeilijk het toen ook was. 
#Faith
Daarom vind ik deze tekst uit Job zo logisch en zo mooi. Thuis lezen wij het boek Job en ik word elke keer weer verrast en ik wil niet anders dan de wijze woorden in mijn hart opnemen. Want waarom? Ik weet dat God alles overziet en alles weet. Waarom blijf ik dan steunen op mijn eigen inzichten, kennis en oplossingen. Terwijl ik het eigenlijk helemaal niet weet. En waarom verwacht ik het op één manier. Als ik iets moet doen, door Gods leiding, dan komt het vaak voor dat ik het op meerdere manieren merk. Zoals kiezen voor de pabo. Mijn moeder wist het al toen ik klein was, mijn vriendinnen schreeuwden het naar me, en pas toen mijn coach het zei deed ik het pas. En waarom? Ik had gebeden omdat ik het niet wist. Toen ik mijn verlangen eindelijk uitsprak naar God werd het beeld helder. God had mij al meerdere signalen gegeven. Ik kon ze niet zien, wilde ze niet zien. Pas toen ik in stilte tot God was gegaan kon ik het zien. Iets wat niet gescheiden van elkaar kan worden. Beslissingen nemen, antwoorden zoeken, keuzes maken en Gods wijze raad opzoeken. Ik weet en vertrouw erop dat God jou en mij het zal geven. Niet dat wat ik zoek, maar wat Hij in Zijn plan met mij heeft opgeschreven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten