woensdag 13 maart 2013

Bidden is afhankelijk kunnen zijn - dag 32


Hoe talrijk zijn uw werken, HEER.
Alles hebt u met wijsheid gemaakt,
vol van uw schepselen is de aarde.


En allen zien ernaar uit
dat u voedsel geeft, op de juiste tijd.
{Psalm 104}

Dit zijn twee stukjes uit psalm 104. Die passen precies bij vandaag, biddag. 
Vorige week vroeg ik mij af waarom er biddag gevierd moet worden. Het is een oud gebruik om voor het zaaien te bidden of God genoeg mag geven en dat de oogst mag lukken. Waarom moet het eigenlijk nu nog gevierd worden? Het gebed is voor mij iets van elke dag. Ik vind het fijn om met mijn Vader in de hemel te mogen praten. Om al mijn zorgen voor Hem neer te leggen, om Hem te bedanken voor alles wat Hij mij geeft. En er is nog zoveel meer te zeggen. Ik denk dat juist bid- en dankdagen heel waardevol zijn in de huidige tijd. Het overkomt mij wel eens dat ik thuis iets wil pakken om mee te nemen naar school en dat het dan op is. Frustratie, want op dat moment van de dag zijn de winkels vaak niet open. En heel stiekem komt dan de gedachte dat er he-le-maal niets in huis is. Natuurlijk is er genoeg, maar ik wilde net dat ene koekje of stuk fruit mee hebben. Het is goed om te beseffen dat het niet allemaal vanzelf in de kast komt. Het is niet vanzelfsprekend dat er genoeg te eten is. Ik mag God daarvoor bedanken, maar ook bidden of Hij het komende jaar weer genoeg wilt geven. Nee, geen overvloed. Alleen dat wat ik nodig heb. En dat is moeilijk een een maatschappij waar het gaat om het hebben. Maar ik merk steeds meer dat ik van dat hebben en meedoen niet gelukkig word. Veel gelukkiger word ik van het diepe besef dat ik krijg zonder dat ik er maar om hoef te vragen. En dat ik zoveel meer krijg dan dat ik door heb. Wat God doet is niet alleen groot, Hij doet gigantisch veel! Bidden is afhankelijk worden van Hem. Ik besef dat ik niets kan zonder Hem. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten