woensdag 7 maart 2012

Dank! (Efeziërs 5:20)

Deze tijd voor Pasen noemen ze ook wel de lijdenstijd. Bij mij in de kerk wordt daar elke zondag bij stil gestaan in de preek en in de liederen die gezongen worden.
Vroeger vond ik dat er altijd een heel droevige sfeer rond deze periode hing. Ik merk dat het al steeds meer veranderd in echt feest, van vreugde. Zelf vraag ik mij soms wel af of er niet teveel stil gestaan wordt om het lijden. Ik ben namelijk van mening dat er meer is dan het lijden. Ik ervaar steeds meer dankbaarheid als ik denk aan Pasen, aan hoe Jezus voor mijn zonden aan het kruis gestorven is. Ook als ik om mij heen kijk merk ik steeds meer hoeveel er wel niet is om voor te danken. Ik doe het echt veel te weinig. En ik wil het toch echt een stukje meer eigen maken. Daarom dat ik de komende tijd wat vaker over 'danken' wil schrijven.
Deze tekst uit Efeziërs 5 vond ik erg mooi:

Zing en speel met heel uw hart voor de Heer. Breng God, de Vader, altijd voor alles dank in de naam van onze Heer Jezus Christus.

Ik vind zingen echt een geweldig middel om emoties te uiten, om heerlijk het van je weg te zingen. Het maakt alles een stuk makkelijker om te dragen. Tegelijkertijd maakt het mij ook een stuk vrolijker. 
En als je nu niet weet wat je moet danken? Nou, dan heeft God de oplossing: altijd voor alles. Het staat er heel duidelijk. Ik hoor je nu denken: Oke, dus ook als iemand ernstig ziek is moet ik Hem daarvoor danken? 
Er staat niet dat je Hem dáárvoor moet danken, maar ook in zo'n beroerde situatie is er wel iets om voor te danken! Dat weet ik zeker. Hij is je Vader, Hij weet waar je doorheen gaat, ook daar mag je Hem voor danken. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel! Hij beloofd je vrede en genade. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten