maandag 26 maart 2012

Rijk (Spreuken 22: 2 & 4)

Als ik het Bijbelboek spreuken gewoon door lees, valt mij eigenlijk niet zoveel op. Veel beter vind ik het dan ook om zo af en toe een spreuk te lezen. Ze zeggen mij dan veel meer dan dat ik ze stomweg achter elkaar ga lezen.
Spreuken vind ik wel een inspirerend boek. En sinds een weekje volg ik op twitter een aantal accounts die elke dag een Bijbelvers plaatsen. Zo zette vandaag eentje er een tekst uit Spreuken neer. Die vond ik erg mooi! Ik heb er nog een vers erbij gezet omdat die er ook goed bij past:

Rijken en armen hebben dit gemeen:
de Heer is hun schepper.

Wie ontzag heeft voor de Heer, zich aan hem onderwerpt,
krijgt het leven als loon, en rijkdom en eer.
(Spreuken 22: 2 & 4)
Vroeger was het geloof vooral iets voor rijke mensen. Dat is wel heel lang geleden, maar het feit dat het gebeurde bestaat. Volgens mij hebben die mensen niet de hele Bijbel gelezen, want anders ze de arme mensen er ook meer bij betrokken. Ik vind het zo mooi om te lezen. Het maakt niet uit wie je bent, arm of rijk: je hoort er gewoon helemaal bij! Je hoeft niet bijzonder te zijn, je bent al bijzonder zoals je bent. Ook jou heeft Hij gemaakt. Geen massaproductie. Nee, speciaal met de hand gemaakt, met zorg voorbereid. Hij is jouw Schepper! Daar heb ik dan ook diep ontzag voor. Ik kan er niet bij wat het eigenlijk betekend voor mij, zo speciaal is het. En dan lees ik vers 4. Je hebt het leven niet. Je KRIJGT het leven. Het is een kostbaar bezit: loon, rijkdom en eer. Hoe arm je ook bent. Hoe verschopt je ook bent. Hoe werkloos je ook bent. Je hebt het leven. Je hebt daarin rijkdom en loon. En je hebt eer, omdat Hij jouw Schepper is! Je hoeft niet langer meer bang te zijn dat je arm bent, dat je geen loon hebt of eer. Je hebt Hem en Hij heeft jou! Kostbaarder dan dat bestaat niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten