maandag 5 maart 2012

Vrede en genade (Filippenzen 4:4-6)

Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd. Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen. De Heer is nabij. Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

Deze tekst kan behoorlijk pijnlijk zijn in sommige omstandigheden. Dat weet ik maar al te goed. Toch is het een tekst waar je veel uit kan halen, in welke omstandigheden je ook bevind. 
Want is het niet fantastisch om over niets bezorgd te zijn? God zou niets liever willen dan dat wij ons geen zorgen hoeven te maken, het doet Hem dan ook vreselijk veel verdriet dat dit niet het geval is! Daarom laat Hij het ook niet bij dat zinnetje (oke, Paulus heeft deze brief geschreven, maar Hij is geïnspireerd door de Heilige Geest). Nee, lees maar wat er na staat: Vraag God wat u nodig hebt. God weet dus dat wij soms in moeilijkheden verkeren, dat wij bezorgd zijn, maar Hij zou niet onze Papa zijn, als Hij niet van ons verlangd dat wij met onze moeilijkheden naar Hem toe komen! Ik hoop dat je deze zin snapt, het zal grammaticaal vast niet kloppen maar ik krijg het anders niet op papier. 
Het zinnetje wat daarna komt vind ik zelf wel moeilijk om praktijk te brengen: 'Dank Hem in al uw gebeden'. Er zijn soms zoveel donkere wolken in je leven, die je allemaal voor God neer zou willen leggen, dat je vergeet om je zegeningen te tellen. Het is logisch, soms is er gewoon niets om blij mee te zijn in je leven. Maar dan mag je ook kijken naar die hele kleine dingen in je leven, ook al zijn die misschien ook te moeilijk om te ervaren in je leven. 
Hoe normaal vinden wij het niet dat we elke dag wakker worden, terwijl God ook kan beslissen om ons op te nemen in Zijn Hemelse Koninkrijk. 
Hoe normaal vinden wij het niet dat we elke dag te eten hebben en te drinken, terwijl er zoveel mensen zijn die honger hebben.
Hoe normaal vinden wij het niet om een huis te hebben, om naar school te gaan, kleren aan te hebben, een auto voor de deur, ik kan nog wel even doorgaan, maar je begrijpt hem wel! 
En dan te denken van de prachtige natuur om ons heen, de wisselende seizoenen, de bomen die weer in knop komen te staan, de vogeltjes die ons 's ochtends wakker fluiten. Allemaal dingen om God voor te danken! En dan zijn er ook heel persoonlijke dingen die je mag noemen in je gebed. Bij de gedachte krijg ik echt kippenvel, hoe groot is God en hoeveel geeft Hij wel niet aan ons? Ik ervaar het nu. Een stukje vrede die God jou en mij beloofd. Vrede die alles te boven gaat, zo intens dat ik het niet met woorden kan uitdrukken. Je zult het dus moeten ervaren, je kunt het ervaren door in gebed te gaan met Hem, onze Papa. Hij is maar één gebed van je af, voor al je gebeden maar ook voor al je dankzeggingen. Vooral in deze tijd, de lijdenstijd, vind ik het mooi om dit te ervaren. Door Jezus mogen wij zo'n dichte en liefdevolle relatie hebben met onze Hemelse Vader. Vrede en genade. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten