donderdag 15 maart 2012

Onvoorstelbaar & wonderlijk (Psalm 104:27-30)

Het is 6.40 als ik dit berichtje tik. Rond de tijd dat het uur verzet wordt, alleen in maart, heb ik moeite om langer door te slapen. Soms wel frustrerend, als je moe bent bijvoorbeeld, maar ik geniet ook wel. Want als ik heel stil in mijn bed lig, dan hoor ik de vogels een uitbundig fluitconcert geven. Een prachtige symfonie. Veel vogels doen er aan mee.
Nu ik zo in mijn bed lig, moet ik denken aan de preek van gisteravond in de kerk. Ik was onder de indruk toen ik gisteravond weer terug kwam. Het ging over psalm 104, speciaal vers 27-30:

Alle schepselen zijn van u afhankelijk; 
wanneer zij voedsel nodig hebben, verwachten zij het van u.
Geeft u het, zij nemen het;
opent u uw hand, zij stillen hun honger.
Trekt u zich terug, dan bezwijken zij;
neemt u hun de adem af, dan sterven ze en worden weer stof.
Ademt u over de aarde, dan ontstaat er weer leven
en krijgt zij een nieuw gezicht.

Ik kwam tot het besef hoe groot God is en hoe afhankelijk wij mensen zijn. Ik vind het heel normaal dat ik elke dag te eten en te drinken heb, terwijl ik ook weet dat er mensen zijn die het niet hebben. Maar, er bij stil gestaan dat ook dat van God vandaan komt.. Nee, dat besef heb ik nog nooit zo sterk gehad. Ik weet het natuurlijk wel, ben er alleen nooit van doordrongen geweest.
Die afhankelijkheid vind ik niet erg. Natuurlijk zou ik willen dat ik alles zelf in de hand heb, dat ik zelf bepaal wat er gebeurd in mijn leven. Alleen komt er zoveel meer bij kijken dan dat ik denk, dat ik blij ben dat ik van God afhankelijk ben. Dat Hij overzicht heeft over de hele aarde en keuzes voor ons maakt, waar wij geen beslissing in zouden kunnen nemen.
Mijn lievelingsseizoen begint nu. Ik vind het prachtig hoe alles weer wakker wordt uit de winterslaap. Of zoals de psalm zegt: Ademt U over de aarde, dan ontstaat er weer leven en krijgt zij een nieuwe gezicht. Ook hier zorgt God voor. Het is niet zo normaal als wij het wel vinden. Hij kan het niet doen, maar dan betekend het iets nog mooiers: Jezus komt terug op deze aarde.
Ik hoop dat u en jij, door het lezen hiervan meer stil gaan staan bij de schepping, bij jouw eigen bestaan. Hoe bijzonder het is dat wij elke dag te eten hebben en te drinken. In wat voor een rijkdom wij eigenlijk leven, al zouden we veel meer willen hebben en kunnen. Ik hoop dat je kunt vertrouwen in Zijn hand, die een overvloed geeft wanneer het de juiste tijd is. Hij zorgt voor jou en mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten