dinsdag 15 november 2011

Rijkdom! (Job 29)

Job maakt een einde aan zijn wijze betoog. En daarin geeft hij ons uitleg en wilt hij iets rechtzetten met zijn 'vriend' Elifaz.
Wij kunnen soms terugkijken, hoe goed het vroeger was en hoe slecht wij het nu hebben. In deze tijd gebeurt het veel vaker en hoor ik vaker: Ooh! Was het maar als vroeger, toen was alles veel goedkoper en veel beter. Soms zeg ik het zelf ook. Snel denk ik dan: Wees niet zo ondankbaar! Hadden ze vroeger een kachel die 24 uur per dag brandde? Een auto zodat alles binnen handbereik is? Kleren in overvloed, eten in overvloed. Een laptop, een tv.. Moet ik nog verder gaan? Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. Wij hebben het goed, in het leven dat wij hebben. We leven van de rijkdom die God ons gegeven heeft, we moeten het alleen wel willen zien!
Oke, er gebeuren dingen in ons leven, dat het lijkt of alle rijkdom weg is. Materiële of andere rijkdom(geliefden). Het lijkt dan of het licht op onze pad verdwenen is. Sommige mensen zeggen, vooral vroeger, dat dat kwam omdat iemand veel zonden had gedaan. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. God geeft ons de rijkdom die wij nodig hebben, maar Hij wilt ons ook leren dat wij van Hem afhankelijk zijn! En niet van de dingen om ons heen, ze zijn belangrijk. Maar ze zijn niet het belangrijkste in ons leven! Want het belangrijkste in ons leven is, als het goed is, God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten